onsdag 7 januari 2009

Jul och Nyår!!


Ja då får jag ju berätta om julen.
På lille jul var vi hos farfar och boel. Pappas brödrar med flickvänner var där och min kusin Oskar med hans mamma och pappa. Boels brorson var oxå där med familj och deras tös Sanna som var lika gammal som mej.


Jag var ju fortfarande lite dålig med mina prickar och jag var lite hängig, men det var kul att det hände något.
Vi åt julbord och sen väntade vi på tomten.
Kusin Oskar var nog mest uppspelt. Sen knackade det på dörren. Vi barn sprang till dörren och tittade nyfiken.
Där kom tomten!! Det var jättespännande. Vi visade var han skulle sätta sig och vi tre barn satt nästan vid hans fötter. Jag hämtade mina julklappar själv och hade gärna tagit emot de andras klappar oxå.
Jag fick en käpphäst, teservis, mekanisk hund. keybord, lillasyster till skrållan, dockvagn och pengar. Jag, Oskar och Sanna lekte med teservisen resten av kvällen. Det var skoj att låtsas dricka kaffe och äta kaka.

Vi stannade inte så långt in på kvällen eftersom jag var lite småkrasslig.

Dagen därpå var det julafton! Jag kände mig mycket bättre idag. Inga prickar!
Jag fick en julstrumpa av mamma och pappa med småsaker i som halsband och ringar, bok och en flöjt. Mammas och pappas julklapp hade jag redan fått några dagar tidigare. Det var ett stort kök....
Min farmor och gammelmormor kom och hälsade på på fm. de hade oxå julklappar med sej. Jag var rätt trött och var lite ointresserad att öppna julklappar. Men tillsist blev de oxå öppnade. Det var en bakmaskin i trä med massor av roliga tillbehör, kläder,pussel och en skön sittpuff.
Sen somnade jag som en stock.
När jag vaknade efter 3! timmars sömn bar det iväg till mormor och morfar.
Då bjöds det på pepparkakor och lussebullar. MUMS! Lite senare knackade det på dörren. Jag rusade till dörren och öppnade. Där stod ju tomten, igen! Åh vad kul. Jag tog honom i handen och gick upp för trappen. Jag hjälpte tomten att dela ut julklapparna till alla. Jag gav till och med tomten en bamse kram. Han är snäll tomten.




Nu fick jag ett keybord till,båtleksak,bord och stolar,pussel,plast servis till mitt kök,badskum och badleksaker.
Sen efter allt öppnande åt vi julbord. Det smakade bra. Sen var jag ganska trött och somnade gott i sängen.



På nyår var jag hos mormor och morfar. Morfar hämtade mig redan på tis kväll, för mamma och pappa skulle till Ikea. Jag busade jätte mycket med mormor och morfar.
Nyår gick ganska obemärkt förbi. Jag vaknade bara till lite snabbt vid halv ett men somnade igen. Mamma och pappa var på fest och hade roligt in på småtimmarna.
På nyårsdagen var mormor och morfar och jag ute på lekplatsen och lekte. Vi åt pannkakor på em innan vi åkte hem till mamam och pappa igen.

Då hade de gjort vid på ovanvåningen. jag gick in i mitt rum som vanligt, men det var ju inte mitt rum länge! Pappa öppnade rummet till deras gamla sovrum och OJ vad fint mitt nya rum var,,,,, Jag har en rutschkana i rummet och massa skoj. Stor plats att leka på. Jag åkte nog kana hela kvällen...

Idag började jag dagis igen efter en lång semester. Det var jätteskoj att vara på dagis igen. Har nog saknat det lite grann......

Tack alla för de fina julklapparna och de roliga stunderna.( =
Kram

Inga kommentarer: